DK Dyr
Februar 09, 2010, 10:32:23 *
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Modtog du ikke en aktiveringsmail?

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:

Hjem   Hjælp Log på Registrér  
Sider: 1 [2] 3   Gå ned
  Udskriv  
Forfatter Emne: HD og lydighedstræning  (Læst 1402 gange)
judith
hundeliv
St. Medlem
**

Beskeder: 562

schæferhvalpe

« Svar #15 Dato: Marts 27, 2006, 10:36:17 »

Hej Berner.
Ja men jeg er fast aftenvagt. Så har jeg altid fri om dagen når det er lyst. Så kan vovserne og jeg komme ud hver dag, og træne og snuse avisen uden snor på. Ja jeg snuser ikke så meget andet til vinden.
Ja smiler :DDet ville godt nok være langt at køre til træning. Jeg Bor på sjælland, yderst oppe tv. hvor der er vand på begge sider.
Logget

Hundehilsen. judith
www.hundestedhunde.dk
Den heldige ejer af 3 schæferhunde.
bellina
Gæst
« Svar #16 Dato: Marts 27, 2006, 14:37:11 »

Citat
nu er jeg altså nød til at kommentere det i skriver ang. at man ikke kan se om hunden har smerter.
vi har taget hundene indenfor i vores verden og kan slet ikke sammenligne dem med vilde hunde! ja, de ville ikke vise smerte i naturen, for så er det den visse død.
nu har jeg ret god kontakt til mine hunde og mener helt bestemt at jeg kan se hvis der er noget i vejen med min hund!

Jamen så må jeg jo lige kommentere igen, for jeg er dybt uenig med dig! Det kan godt være at lige netop du, meelodi, kan spotte din hunds smerter hvis du er meget opmærksom på det, men det er det altså ikke gud og hver mand der kan! Ellers ville der vel ikke gå så mange hunde rundt med konstante smerter...? En af hovedårsagerne til adfærdsproblemer i hundeverdenen er at hunden går rundt med skjulte smerter. det har selvfølgelig en langtidsvirkende effekt som kan bevirke at hunden bliver gnaven/aggresiv/"doven"/får anden uønsket adfærd. Derfor bør man altid, hvis hunden udvikler sådan en adfærd sikre sig at det ikke er pga smerter! Jeg var engang på kursus i hundens anatomi og sygdomme hos dyrlæge/adfærdsbehandler (m.m.) Bente Iversen, der skulle vi se på 10 forskellige hunde der alle trænede pågældende sted (træningsplads i jylland). 6 af de ti havde smerter. Ejerne var ikke klar over det, selvom det i nogles tilfælde havde stået på i årevis, bla. kan nævnes en berner der tydeligt havde ondt i ryggen.. Disse hunde led unødigt, for hvis ejerne havde været opmærksomme på problemet kunne de have hjulpet hundene med aflastning/mindre træning og evt medicin. Så ja, man kan godt lære at se om hunde har smerter, bla. som Berner siger, på øjnene, men oftere på hundenes måde at bevæge sig på (eller skåne sig selv på, ved f.eks. ikke at løbe med de andre hunde). Der er desværre ikke noget alle bare instinktivt kan se!

Hilsen bellina
Logget
Pia
St. Medlem
**

Beskeder: 545

« Svar #17 Dato: Marts 27, 2006, 19:52:14 »

hej bellina

jamen, er der så ikke noget galt med de mennesker? burde de have hund?

vi skal jo så have revideret vores hundelov, så der er nogle kurser der er påkrævet at man skal bestå inden man anskaffer sig en hund. jeg kender godt til problemet med dårlig adfærd og smerter, jeg har været på weekend kursus for nogle år siden, netop i adfærd. jeg vil da mene det er ren logik at ændre ens hund sin adfærd, ja så finder man grunden til dette! og ja her ved jeg godt ud fra statistikken, at sådan er verden ikke, det er nemmere at aflive hunden eller sælge den videre.

og nu beskriver du i skulle se på hunde på en træningsplads, ja så tænker jeg, hvad uddannelse havde den pågældende træner? ja, siden det kunne lade sig gøre at der var 6 ud af 10 hunde der led under træningen! hvad for krav er der egentlig til trænere idag?

der hvor jeg træner, er træneren altid klar med råd og vejledning, og da jeg træner privat lige nu, er hun uddannet adfærdsbehandler. når jeg skal starte op et nyt sted, undersøger jeg hvad for en baggrund træneren har og hvilken metoder der bliver brugt.

vi gør meget ud af at vejlede vores hvalpekøbere og har også skrevet et lille hæfte med nogle regler for træning og motion til den lille nye hvalp + at vores tlf. er altid åben for en snak eller et råd. ved vi det ikke vil vi sørme i samarbejde med køberen finde ud af det.

jeg mener stadig at vores tamhunde viser tegn på smerte, så skal vi bare uddanne folk til at læse disse tegn.

mvh
pia
Logget

Så kan de lære det så kan de lære det!
Berner
St. Medlem
**

Beskeder: 428

« Svar #18 Dato: Marts 27, 2006, 20:04:10 »

Hejsa igen.
Jeg vil lige tilføje at jeg har oplevet smerte ved mine hunde, dog ikke i forbindelse med HD.
Det er vigtigt at man iagttager sin hund og måden den bevæger sig på og så man kan se hvis der sker forandringer.

Jeg kan ikke lide tanken om, at bevist træne med hunde der har smerter og hvem vidste de havde smerter, hvis ikke ejeren gjorde. Her er noget jeg ikke forstår????

Berner
Logget
judith
hundeliv
St. Medlem
**

schæferhvalpe

« Svar #19 Dato: Marts 28, 2006, 11:20:46 »

Hej Alle.
Lige et indspark. Hvis vi alle var så seende at vi kunne se dyrs og menneskers smerter. Ja så skulle vi ikke bruge så mange penge til med. og psykologhjælp eller fejldianost. hos såvel dyr som mennesker. Det at kunne see, at tillade sig selv at se det er efter mine oplevelser og erfaringer en meget sjælden evne.
Så ja en masse dyr og mennesker lider af smerter. Et rammende eksempel fra hundeverden, er alle de tæver som har underlivsbetændelse uden ders mennesker opdager det. Før livmoderen er springer og betændelsen har bredt sig til bughulen.
Logget

Hundehilsen. judith
www.hundestedhunde.dk
Thomas
St. Medlem
**

Beskeder: 263

begge mine hunde basse og tinke

« Svar #20 Dato: Marts 28, 2006, 23:13:38 »

hej berner + alle

jeg har faktisk lige hørt at det skulle være godt med hunde svømning for hunde med hd men det syntes jeg bar lige jeg ville dele med jer alle sammen *SS*
mange vovhilsner thomas hund
Logget

en hund er som et barn skal behanles med kærlighed og varme
www.foreningenhundes-vilkaar.dk
hjælp os at hjælpe hunden
bellina
Gæst
« Svar #21 Dato: Marts 30, 2006, 10:24:27 »

Citat
Hej Alle.
Lige et indspark. Hvis vi alle var så seende at vi kunne se dyrs og menneskers smerter. Ja så skulle vi ikke bruge så mange penge til med. og psykologhjælp eller fejldianost. hos såvel dyr som mennesker. Det at kunne see, at tillade sig selv at se det er efter mine oplevelser og erfaringer en meget sjælden evne.
Så ja en masse dyr og mennesker lider af smerter. Et rammende eksempel fra hundeverden, er alle de tæver som har underlivsbetændelse uden ders mennesker opdager det. Før livmoderen er springer og betændelsen har bredt sig til bughulen.

Udemærket eksempel. Og der findes masser af lignende eksempler. Jeg tror ikke at ejerne til disse smerte-hunde er "onde" og "uopmærksomme" på deres hunde. Jeg tror bare hundene har skjult det så godt de nu kan. Som jeg beskrev tidligere, så kan man lære at se hvis en hund har smerter, i hvert fald i mange tilfælde, men det er altså svært. Ved ovennævnte situation var det som et led i min uddannelse som adfærdsbehandler at vi skulle betragte hundene i bevægelse, sit osv og derudfra konkludere om hundene kunne have ondt. Det havde mange af dem jo, men det krævede altså virkelig at man vidste hvad man skulle se efter. Ja, jeg mener også at træneren på træningsstedet skulle have spottet i hvert fald de værste tilfælde, og bedt ejerne søge dyrlæge.. Men det var ikke tilfældet, og her vil jeg da give dig, Meelodi, helt ret i at hundeejere burde have "kørekort" til hund, ligesom jeg i øvrigt mener det samme om folk der får børn! Ikke alle kan bære det ansvar!!! Du er af den mening at "tamhunde" altid vil vise deres smerte, og det er der jeg er rygende uenig med dig. Og ja, man bør søge dyrlæge hvis hunden pludselig ændrer temperament, men der er faktisk også hunde der er født med smerter, f.eks. dårlig ryg og som bare altid har været gnaven.. Så er det jo svært at vide som hundeejer... Smerter hos hunde er ikke bare sådan at tage og føle på!

Citat
hej berner + alle

jeg har faktisk lige hørt at det skulle være godt med hunde svømning for hunde med hd men det syntes jeg bar lige jeg ville dele med jer alle sammen *SS*
mange vovhilsner thomas

Hej Thomas..
Det har vi allerede været inde på, hvis du læser første side Wink

Hilsen Bellina hund
Logget
judith
hundeliv
St. Medlem
**

schæferhvalpe

« Svar #22 Dato: Marts 30, 2006, 11:20:27 »

Hej Bellina.
Undskyld hvis jeg husker forkert eller forveksler dig med en anden. Men var der ikke noget om at du gerne ville have en uddannelse som terap.
Men at du ikke havde den endnu. Synes jeg har læst det i en anden tråd. )Så undskyld hvis jeg husker forkert.
Logget

Hundehilsen. judith
www.hundestedhunde.dk
bellina
Gæst
« Svar #23 Dato: Marts 30, 2006, 11:23:02 »

Hej Judith.

Jo, jeg læser til hundeadfærdsbehandler... Hvorfor?

Hilsen bellina hund
Logget
Berner
St. Medlem
**

Beskeder: 428

« Svar #24 Dato: April 01, 2006, 00:58:09 »

Hej Alle Smiley
Jeg har her i aften fået en opringning fra en træner i DKK. Hun har plads på sit hold nu og jeg var meget velkommen. Jeg har selvfølgelig fortalt, at han har HD og jeg kan træne helt ud fra hans behov. Jeg er bare så glad og vi starter på onsdag  Cheesy

Glade Berner hilsner.
Logget
Pia
St. Medlem
**

Beskeder: 545

« Svar #25 Dato: April 01, 2006, 06:20:50 »

hej berner

super godt. dejligt med gode trænere.

mvh
pia
Logget

Så kan de lære det så kan de lære det!
Thomas
St. Medlem
**

Beskeder: 263

begge mine hunde basse og tinke

« Svar #26 Dato: April 01, 2006, 10:55:37 »

hej berner
hjertlig tillykke med det og håber så det bedste for dig og din hund det har i fortjænt
vov hilsner thomas
Logget

en hund er som et barn skal behanles med kærlighed og varme
www.foreningenhundes-vilkaar.dk
hjælp os at hjælpe hunden
bellina
Gæst
« Svar #27 Dato: April 01, 2006, 11:52:32 »

Hej berner og alle...

Dejligt for jer, det bliver sikkert godt for jer begge at komme afsted.. Og skønt at der findes trænere der tager hensyn. Jeg vil godt huske alle på at man selvfølgelig SELV BESTEMMER hvilke øvelser man ønsker at deltage i, uanset hvor man træner! Lad jer ikke presse af trænere eller andre til noget I ikke har lyst til! I kender selv bedst jeres hunde Wink

Hilsen bellina hund
Logget
judith
hundeliv
St. Medlem
**

schæferhvalpe

« Svar #28 Dato: April 01, 2006, 12:10:29 »

Hej Berner.
Det var da dejligt nyt. Vi har lige været som afslutning på kursus prøvet at lave en prøve afslutn. ud fra hvad man skal kunne på LP 1.
Det var ret sjovt. Fik bekræftet hvad jeg godt vidste. Felix er til kropskomandoer, han kender ikke ordene sikkert endnu. Og så er han meget afhæng. af godbidder Men vi fik 90 point. Så det var godt nok. Jeg har været MEGET doven med træningen denne gang. Felix er KUN blevet trænet når vi har haft undervisning. Og det viser han jo nu. Jeg har ikke på noget tidspunkt gået med ham alene på hverdage der har altid været en mere med. Så den vigtige kontakt mellem føre og hund, ja den mangler vi meget for den har vi ikke trænet.
Man for jo ikke tingene forærende. Det er arbejde fra 1 dag man har hvalpen. Og jeg har været doven hund
Logget

Hundehilsen. judith
www.hundestedhunde.dk
wiona
St. Medlem
**

Beskeder: 320

Patrik

« Svar #29 Dato: April 01, 2006, 14:07:06 »

Hej Berner

Jeg har en smertehund, og jeg må desværre sige at det er meget svært at se om en hund har smerter, vores opdager vi det på at hun ikke kommer og skubber til os så tit som hun plejer, for at blive kælet med, ellers er der ikke noget at se, kun at hun ligger mere end normalt på sit tæppe, man kan ikke se det når hun går, selvom det er ryg/ben hun har ondt i, hun er en labrador på 9 år, som blev kørt ned da hun var fire, af en pickup som kørte ud i rabatten og kørte hende ned, hun blev slæbt med under bilen ca 50 meter, og var lam i hele bagkroppen i lang tid, men hun havde ikke brækket noget, så derfor fik hun chancen for at komme til at fungere igen, hendes ene bagben er helt iorden, men det andet slæber lidt efter hende og der er ikke mange muskler på ryggen mere heller, men går vi tur er der intet at mærke på hende, hun skjuler simpelthen at hun har det dårligt, hun er jagthund og derfor hujer hun afsted after alle spor der er efter vildt, men når vi når hjem og hun er tæt på lågen ind i gården, kan hun pludselig ikke slæbe sig afsted og ligger resten af dagen, der er det selvfølgelig let nok at se at hun er fuldstændig udmattet og har ondt, men ellers er der ikke noget at se, kun at hun ikke er så tit henne og kræve opmærksomhed, hun får så de dage en pille som dækker hende i 24 timer.

Jeg fortæller dig det, fordi jeg tror ikke på at du kan se om din har smerter, kun hvis det er rigtig slemt, er der nogen gange lidt at se, men det at du skriver ofte, at han er doven er for mig et signal om at han mærker det åltså, det er derfor han virker doven.
Jeg har også før opfordret dig til at bruge Hokamix Gelenk til ham ligesom en anden skriver her i tråden, jeg tror faktrisk ikke dyrlægen ved ret meget om det, efterhånden synes jeg faktisk at de fleste dyrlæger ikke ved ret meget om noget som helst, og jeg ville ihvertfald opsøge en der er expert i sådanne tilfælde og ikke bare en hvilken som helst dyrlæge, for det er ikke nok med foderet til en sådan hund.

Held og lykke med træningen, læg nu mærke til ham både når I træner, men især når I kommer hjem, skal han hen og ligge med det samme, så er det fordi han har ondt.

Ofte kan man se på bernere/hunde om de har HD,så har de en lidt uren bevægelse i trav, men ikke altid, men tro mig det er det heller ikke alle der kan se det, jeg er ofte blevet spurgt om jeg tror at deres hund har HD, og ja de fleste gange kan jeg altså se det på bevægelserne, men hvordan pokkerfår man det sagt, ofte er det opdrættere med meget mere erfaring end mig, men ikke alle kan altså opdage den urene bevægelse, for hunden halter jo ikke, den bevæger bare benene lidt anderledes, så når de kommer fra dyrlægen og ikke kan forstå at den har HD, ja så er jeg desværre ikke altid overrasket, man skal jo også huske på at det er en kronisk lidelse som hunden er vant til, det er oftere lettere at se noget som pludseligt opstår, fordi hunden så har sværere ved at skjule det.
Logget

Venlig hilsen
Birte
og bernerne Maja, Wiona og lille frække Patrik
Sider: 1 [2] 3   Gå op
  Udskriv  

Gå til: